Naar boven

Caravanspiegels

Comfort en veiligheid zijn belangrijke ingrediënten van een onvergetelijke vakantie. Wanneer u met een caravan op vakantie gaat is het in veel gevallen noodzakelijk om caravanspiegels te monteren. Het gebruik van een caravanspiegel of hulpspiegel is verplicht wanneer u als bestuurder geen volledig zicht heeft aan beide kanten langs de caravan. Er is een keuze uit verschillende opzetspiegels, zoals bijvoorbeeld opzetspiegels met een beugel, met een spanband of een zuignap. TEUN.nl biedt een ruim assortiment Haba en Milenco spiegels.
Gebruik van caravanspiegels

Het gebruik van een caravanspiegel is volgens de wet niet altijd verplicht. Het gebruik van caravanspiegels is niet verplicht wanneer de caravan niet breder is dan de auto. Om er zeker van te zijn dat u geen hulpspiegel hoeft te monteren, meet u de afstand op tussen de binnenzijde van de linker spiegel tot binnenzijde van de rechterspiegel. Wanneer deze minder is dan de breedte van uw caravan, is het gebruik van caravanspiegels verplicht.

Personenauto’s van na 25 januari 2010 moeten voor de wet uitgevoerd zijn met een binnenspiegel en een standaard linker en rechterbuitenspiegel. Verder is het verplicht dat ze verstelbaar zijn, niet van positie mogen raken tijdens regulier gebruik en ze mogen niet onnodig meer uitsteken dan strikt noodzakelijk is voor verplichte zicht op de weg. Wat voor deze standaard spiegels geldt, is ook van toepassing voor caravanspiegels. Dit betekent bijvoorbeeld dat hulpspiegels niet gemonteerd mogen zijn wanneer de caravan niet achter de auto zit en er dus sprake is van gewoon zicht op de weg.

Type spiegels

Oorspronkelijk waren hulpspiegels in eerste instantie uitgevoerd als zgn. spatbordspiegels. Deze spiegels worden met een soort van driepoot aan het zijspatboord van de auto gemonteerd. Later kwam er een uitvoering als deurspiegel en werden met een beugel aan het portier bevestigd. Bij beide uitvoeringen is de kans op beschadiging van de autolak niet onaanzienlijk. Grote voordeel van deze uitvoeringen is wel dat weinig trilling gevoelig zijn. De meest gebruikte uitvoering is die van de opzetspiegels. Deze worden met een beugel of spanband op de standaard buitenspiegel gemonteerd. Nadeel van deze spiegels is wel dat zij meer trilling gevoelig zijn. De Milenco caravanspiegel Grand Aero is een voorbeeld van een zeer stabiele, grote spiegel welke weinig trilling gevoelig is. Een vierde uitvoering van hulpspiegel is de plakspiegel. Een dergelijke spiegel wordt met een zuignap op het glas van de standaard buitenspiegel gemonteerd, waardoor deze slechts beperkt bruikbaar is.

Opzetspiegels zijn verkrijgbaar met vlak glas of bol glas. Het voordeel van het bolle glas is dat het meer zicht verschaft. Rijden met een bolle spiegel vraagt wel enige gewenning omdat het beeld “vervormd” wordt. Zo is de afstand tot het achterliggende verkeer moeilijker in te schatten.

Het gebruik van genoemde hulpspiegels betekent niet altijd dat u als chauffeur volledig zicht heeft om uw auto met caravan. Het kan zijn dat er toch ruimten zijn welke u niet kan waarnemen vanaf uw bestuurderspositie. Er is dan sprake van een blinde of dode hoek. Het gebruik van een dodehoekspiegel is dan aan te raden. Ook bij TEUN.nl kunt u vanzelfsprekend terecht voor een dodehoekspiegel. De Haba caravanspiegel Scope is een voorbeeld van een opzetspiegel met verstelbare geïntegreerde dodehoekspiegel.

Populair

Sinds ruime tijd is de Milenco Aero 3 spiegel een van de populairste caravanspiegels. De Milenco Aero 3 caravanspiegel is er in vlak glas en in bol glas.